Contentmarketing, hoe begin je? Photo by form PxHere

Contentmarketing

Contentmarketing: Hoe begin je?

0

Alle begin is moeilijk. Zo ook het begin van contentmarketing. Want als je eenmaal de keus hebt gemaakt om contentmarketing in te zetten is dat pas de eerste stap. De uitvoering en praktijk kunnen soms wat weerbarstiger zijn. Hieronder vijf stappen om het begin wat makkelijker te maken.

Stap 1: Formuleer het probleem (nog niet de oplossing)
Contentmarketing gaat om het inzetten van content om je boodschap bij potentiële klanten te krijgen. Voordat je content kunt gaan maken moet je dus eerst goed weten wie je potentiële klant is en waar zijn informatiebehoefte ligt. Je potentiële klant is iemand die rondloopt met een vraag of probleem waar jij een oplossing voor hebt. En daar ligt ook in eerste instantie de informatiebehoefte.

Stap 2: Vertaal de concept, ontwerp-, test- en productiefase van je product naar informatiebehoefte van je klant
In feite zitten alle fases van de customer journey ‘verstopt’ in je eigen organisatie. Want alle fases die een potentiële klant doorloopt om een oplossing te vinden, heb je als bedrijf ook gemaakt om tot een (het beste) product te komen. Maak hier gebruik van om de informatiebehoefte van je doelgroep in beeld te krijgen.

Stap 3: Weet waar je klant is
Om je doelgroep te bereiken is het belangrijk om te weten waar ze het liefst informatie vandaan halen. Oriënteren ze zich online, offline of ligt de voorkeur bij live-communicatie zoals een event of workshop? Als je weet voor welk doel en device je content geschikt moet zijn kun je verder.

Stap 4: Zet de informatie om naar content
Als je bovenstaande helder hebt kun je gaan beginnen met de uitwerking. Op welke manier wil je het verhaal vertellen? Kies een vorm (video, animatie, tekst of workshop) voor de inhoud en koppel zo de verschillende informatiefases aan contentsoorten.

TIP: Vergeet niet om je content SEO-proof te maken. Dan zorgt Google ervoor dat je bij de juiste zoekvraag verschijnt.

Stap 5: Creëer bereik voor je content
Vervolgens wil je dat de content gelezen en gezien wordt, het liefst natuurlijk door je doelgroep. Je zoekt naar een bereik voor je content. Dat kan via je eigen kanalen zoals website, nieuwsbrief en social media maar ook via derden, bijvoorbeeld als kennispartner van Naober.

Alle stappen doorlopen? Dan is het tijd voor het maken van een contentplan!

Bron: Agrio

Plaats een reactie

0 Reacties