fietsdiefstal e-bike

Grote stijging aangiften diefstal van e-bikes en bakfietsen

Analyse van S.A.F.E. over de eerste helft 2021

Fietsen 11 juli 2021 0

Eefde, 19 juli 2021 – Het aantal aangiften van diefstallen van e-bikes is in de eerste helft van 2021 met 32 procent gestegen ten opzichte van diezelfde periode in 2020. In totaal is er in Nederland in het eerste halfjaar ruim 9.600 keer aangifte gedaan van e-bikediefstal, waar de teller vorig jaar op 7.260 stond. Ook bakfietsen werden 21 procent vaker aangegeven bij de politie dan het eerste halfjaar van 2020. Dat blijkt uit een analyse van de aangiftecijfers door Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.).

Uit de cijfers blijkt daarnaast dat in het tweede kwartaal van 2021 de helft meer aangiften zijn gedaan van e-bikediefstal dan in het eerste kwartaal van 2021 (5.752 versus 3.836*). De stijging van aangiftes van e-bikediefstal wijkt hiermee af van de algemene trend in diefstallen en inbraken. Deze neemt al jaren juist af. Het aantal aangiftes van diefstal van ‘gewone’ fietsen is in het eerste halfjaar van 2021 met 38 procent gedaald (21.000 in 2020 tegen 13.000 in 2021).

Volgens Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E., zijn de ontwikkelingen verontrustend: “Het aantal aangiftes van e-bikediefstal neemt exponentieel toe in Nederland. Maar we zien ook dat de aangiftebereidheid rondom fietsdiefstal laag is, wat betekent dat de daadwerkelijke aantallen nog hoger liggen.” Naast een pakket aan maatregelen voor de bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal, pleit S.A.F.E. voor een betere preventie en registratie van e-bikes. “E-bikebezitters kunnen zelf al veel doen, door bijvoorbeeld twee sloten te gebruiken. Ook een track & trace monteren op een fiets blijkt effectief,” aldus Snijders Blok. “Van de gestolen fietsen met dit systeem wordt 80% teruggevonden.”

Fietsboxen en schuurtjes
Van diefstal van e-bikes uit boxen, stallingen, schuurtjes en vanaf voertuigen werden het afgelopen half jaar 910 aangiftes gedaan. Een lichte stijging ten opzichte van de eerste helft van 2020 (902). Jeroen Snijders Blok: “De conclusie is dat de aangiften van diefstallen in de publieke ruimte harder stijgen dan de aangiften van diefstallen uit gebouwen, stallingen en vanaf voertuigen. Het advies is om zoveel mogelijk preventieve maatregelen te nemen om je bezit te beschermen.”

Lage aangiftebereidheid
De aangiftecijfers vormen slechts het topje van de ijsberg van de daadwerkelijke omvang van het aantal gestolen fietsen. Het werkelijke aantal is zeker zeven keer hoger, blijkt uit het onderzoek Fietsdiefstal in Nederland, dat Bureau Beke in het najaar van 2020 publiceerde. Slechts 14 procent van de slachtoffers doet aangifte. Dat percentage heeft vooral betrekking op aangiften van e-bikediefstal. Reden is dat e-bikes vaker zijn verzekerd en de verzekeraar meestal een aangifte eist. De jaarlijkse financiële schade van fietsdiefstal is inmiddels opgelopen tot 600 miljoen euro, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Hiermee is fietsdiefstal een van de grootste vormen van vermogenscriminaliteit.

Registratie vergroot pakkans
S.A.F.E. doet een dringende oproep aan de fietsers zelf, alle private en publieke partners en aan de politiek om samen de criminaliteit te dwarsbomen. Een van de oplossingen om diefstal te voorkomen of de pakkans en terugvindkans te vergroten is de registratie van e-bikes. Net zoals dat voor auto’s het geval is. Een gestolen auto is bijvoorbeeld in Nederland binnen twee uur internationaal gesignaleerd. Door deze snelheid is het aantal autodiefstallen drastisch gedaald. S.A.F.E. werkt aan een studie over de mogelijkheden met betrekking tot deze registratie.

* Cijfers zijn inclusief de aangiften van diefstal uit schuurtjes en vanaf voertuigen net zoals de totaalcijfers in de eerste alinea.

Over S.A.F.E.

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) is een onafhankelijke stichting die zich inzet om het aantal fietsdiefstallen terug te dringen, de aangiftebereidheid te verhogen en de economische en sociale schade terug te dringen. Volgens S.A.F.E. hebben de overheid, de industrie, verzekeraars, maatschappelijke organisaties en de kennisinstellingen een gezamenlijke verantwoordelijkheid om fietsdiefstal te voorkomen en te bestrijden. De stichting ziet het als haar taak om deze partijen met elkaar te verbinden, samenwerking te faciliteren en te stimuleren, vroegtijdig trends te signaleren, en thema’s te agenderen.

Hieronder ziet u een kaartje van Nederland met de aangiftes e-bikediefstal in eerste halfjaar 2021 per gemeente.

Beeld: De kleur op de kaart laat de procentuele stijging of daling zien van het aantal aangiftes van e-bikediefstal in het eerste halfjaar van 2021 t.o.v. het eerste halfjaar van 2020

Bron: S.A.F.E./Politie Gemaakt met LocalFocus Bekijklink > https://localfocuswidgets.net/60f03b4595ec8

Plaats een reactie

0 Reacties